Min rödhåriga lilla älskling

Min minsting Isabell är rödhårig och har ett extremt humör! Visst har man många gånger hört att rödhåriga är "ättriga" och nyfiken som jag är så började jag googla. Blev helt förskräckt över vissa saker jag läste, folk kan verkligen vara fruktansvärt elaka :(

I England har det pågått en debatt om huruvida trakasserier av rödhåriga ska kallas ett hatbrott och jämställas med rasism och trakasserier av homosexuella. De har till och med ett ord för hat mot rödhåriga, det kallas Gingerism.

Mobbing är ALDRIG okej, men när det förekommer bland barn är det ändå inte LIKA illa som när det förekommer bland vuxna!
Jag har själv som vuxen sett och hört andra vuxna mobba ut personer på olika arbetsplatser jag varit på. För mej är det helt ofattbart att man har mage att göra så mot andra människor. Kan bara hoppas att dessa människor får sitt straff och får känna på sin egen "medicin".

Skottland och Irland har flest andel rödhåriga i världen, lite över 10 procent. På jorden som helhet är endast mellan 1-2 procent av befolkningen rödhåriga.

På medeltiden trodde man att rödhåriga personer var tillverkade då mamman hade mens. Rött var djävulens färg, och rödhårighet kunde tyda på att en människa var häxa, varulv eller vampyr. I det gamla Egypten offrade man ibland rödhåriga till Gudarna, och Shakespeare försedde sina ondaste karaktärer med röda peruker..

Hur kommer det sej att vissa människor måste klanka ner på andra? Antingen för att han/hon har glasögon, haltar, har mörk hudfärg, rött hår, stammar....jaaa listan kan göras lång!
Jag väljer att tro att dessa människor har en extremt låg självkänsla och måste hävda sej själva genom att få andra att må dåligt.

Men det där med humöret kanske det ligger nåt i ändå...för hujjeda mej vilket humör hon har min älskade lilla skatt! :D

Världens sötaste lilla Isabell

Kommentarer
Postat av: Cillidill

Rött hår är charmigt och fint!! Det tycker jag!! Kramen

2009-04-28 @ 20:55:44
URL: http://cillidills.blogg.se/
Postat av: Jennie

Du vet väl vilket humör jag har så JA! Det stämmer det där med hetsigt temperament!! Grattis :-)

2009-04-28 @ 23:29:43
Postat av: Anonym

Isabell är unik. Det födsju inte så många rödhåriga.

Dessutom är hon söt.

2009-04-29 @ 12:14:26
Postat av: Är det ok att?

En fundering jag fick... Är det ok att mobba någon för en dålig handling någon har begått? Jag tänker främst på oss vuxna, hur tänker du kring det och var går gränserna och borde det finnas gränser om man har ett rätt och fel tänkande? Mobbing är det detsamma som att sprida rykten om någon? Var går gränsen mellan vilka rykten man får eller inte får sprida? Svåra frågor som vid lite eftertanke kan vara svåra att hålla isär från varandra... Det är lätt att säga till sina ban och tonåringar vad man ska eller inte ska göra men nog borde vi börja med oss själva och vara goda förebilder?

2009-05-06 @ 16:06:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0