Aktiv dödshjälp

Tittade på debatten hos Ekdal i går på TV och den var intressant. Jag anser att samhälle, läkarkårer och politiker ska kliva av sina höga hästar och låta oss vanliga svensson få ta sådana viktiga beslut själva! Det är ju trots allt den enskilda individens beslut att bestämma när man vill avsluta sitt liv, eller? Vill vi inte få ta detta viktiga beslut själva? OM jag själv skulle drabbas av en obotlig sjukdom där utgången med all säkerhet leder till en plågsam död, VARFÖR i hela friden ska jag då inte få avsluta detta lidande lite i förväg? Självklart är frågan svår huruvida vem som ska hjälpa den sjuka till sista vilan, för jag anser samtidigt att man inte ska tvinga sjukhuspersonal att "döda" folk. Men detta skulle kunna vara frivilligt!! Dom som inte känner sej bekväma med det låter helt enkelt bli och dom som har en stor dos empati och känner för dessa människor och känner att dom kan bistå med detta utan att må dåligt själva kan göra det. Mao detta ska vara frivilligt för samtlig personal inom vården. Jag är övertygad om att det finns folk som är villiga att hjälpa dessa patienter. Vad är egentligen skillnaden mellan att stänga av en respirator och att ge ett medel i kanylen så dom somnar in? I endera fallet dör patienten. Föreställ dej att du har tex cancer och får avsluta ditt liv genom att sakta kvävas till döds, låter inte så trevligt va? Är det då inte humanare att få avsluta sitt liv på ett värdigt sätt och lugnt få somna in med sina nära och kära omkring sej? Måste även framlyfta vikten av att detta med dödshjälp ENDAST ska vara till för riktigt svårt sjuka samt att det alltid ska ske under ordnade former där det först görs en utredning kring den sjuka. Ett av argumenten i går var att eftersom vi inte själva får välja att födas, ska vi heller inte få bestämma när vi ska dö. Vilket jäkla skitsnack!!! Just därför att vi inte själva väljer att födas BORDE vi ju själva få bestämma när vi ska dö!
Åsikter?

                                

Kommentarer
Postat av: Linnea

Ja, det där argumentet var allt bra underligt. Jag håller med dig. Skulle jag bli totalförlamad så att det enda jag kunde göra var att ligga och blinka, då skulle jag också vilja ha dödshjälp. Man ska själv välja om man vill leva vidare eller inte. Men då ska det verkligen inte finnas något botmedel heller, som du skrev.

Postat av: Fia&Emelie

Håller med helt !!!!!

2009-03-01 @ 00:37:25
URL: http://humorsajten.blogg.se/
Postat av: Livet Som Sofie

Linnea: Jag tror att majoriteten i Sverige faktiskt tycker som du och jag och därför blir jag väldigt arg över att politiker och Läkarkårer ska sätta sej "över" oss vanliga svenssons. Men det är väl lite typiskt Sverige, allt ska vara så himla "lagom" och "korrekt" suck

2009-03-01 @ 00:49:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0