Nattarbete kan INTE vara bra

Så sitter jag här nu och kan inte sova... I lördags natt hoppade jag in och jobbade eftersom en kollega som vanligtvis jobbar natt blivit sjuk. Passet är mellan 20.00 till 08.00 söndag morgon utan rast, kan sitter hela tiden vid sin plats.
Det var massor att göra hela natten och tiden gick jättefort! Hade passat på att sova på dagen innan så trötthet var inget större problem just då. Eftersom sambon tagit bilen till Örebro (han har inte bytt till sommardäck än på sin) blev jag hämtad av min snälla pappa på morgonen. Han skulle då åka och handla lite och självklart följde jag med eftersom jag var tacksam över att slippa gå en bra bit och sen ta bussen. Min pappa är rätt rolig när han handlar, ska alltid hålla på och jämföra innehåll och priser etc så det brukar ta sin lilla tid... Strax före 10.00 var jag iaf hemma och kunde få sova lite. Vid det laget började jag bli ordentligt trött och kände att kroppen inte riktigt hängde med...lite otäck känsla faktiskt! Sov sen fram till 16.30 när jag blev väckt av att Niklas och Isabell kommit hem, men drog mej till 18.00. Upp och duscha, slänga i sej lite mat och så iväg till jobbet igen eftersom jag lovat jobba ännu en natt... denna gången mellan 20.00 och 07.00 Fyyy...det var nog den långsammaste natt jag varit med om i mitt liv! Jag var så trött att jag ibland kände det som att jag "försvann"...lite som känslan precis innan man svimmar. Har svimmat ett par gånger i mitt liv så jag vet hur det känns. Hur som helst så tog jag mej igenom natten och framåt morgonen började jag känna mej piggare konstigt nog. Precis innan jag skulle åka hem ringer Felicias pappa och säger att hon är sjuk. Det är ju min vecka nu och därför kände jag att jag lika gärna kunde hämta upp henne på vägen hem. Stackars lilla Felicia...hon var alldeles likblek och kräktes och klagade på ont i magen...maginfluensa! Tycker så synd om henne och av alla "vanliga" sjukdommar är nog maginfluensa det värsta man kan få. Fick in henne i bilen med påse och papper utifall att och sen bar det av hem. Hon kräktes inte i bilen som tur var, men väl hemma var det dags igen. Jag skulle iväg till frissan vid 10.00 och sen skulle Niklas jobbat lite...men nu blev ju allt upp och ner. Kom iaf iväg till frisören och fick min klippning, mina slingor och ögonbrynsfärgning och så iväg till affären för att köpa något lämpligt i matväg till Felicia. Köpte även med ett par DVD filmer och lite pyssel till Roliga lådan (Roliga lådan tas bara fram när barnen är sjuka och innehåller en massa olika pyssel). Sen hem och fixa lite rostat bröd till en något mindre blek Felicia och sen fram med pyssellådan. Vi hade en mysig stund tillsammans bara hon och jag medans Niklas fick åka med Isabell till BVC för 10 månaderskontroll och läkarbesök. Vi bestämde att det är bättre han ägnar sej åt Isabell och jag åt Felicia dom närmsta dagarna för att om det går minska risken för att Isabell blir sjuk. Var nu så trött att jag såg stjärnor kan jag lova! Höll mej iaf vaken för Felicias skull och när dom andra kom hem igen grejjade vi lite här hemma. Medans Niklas sen lagade middag vilade jag på soffan och måste slumrat till för jag satte mej yrvaket upp när jag hörde ett högt rop från köket: Nu äter jag själv då! Haha..han hade tydligen ropat flera gånger på mej att maten var klar :) Vid 19.30 ungefär däckade jag totalt på soffan! Vaknade vid tolv på natten och undrade surt varför ingen väckt mej! Jaadu svarade Niklas...både Felicia och jag har försökt! Felicia hade till och med skakat mej och ropat på mej...tills slut hade hon sagt att jag var tråkig och gått därifrån. Jaha...tydligen var jag väl helt slut då...och inte har jag lyckats somna om heller...Har jobbat 23 timmar på 2 dygn och utan rast. Så summa av det hela måste bli att det absolut INTE kan vara hälsosamt att jobba natt! Framför allt inte om man har barn, risken är ju väldigt stor att något oförutsett händer precis som i dag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0