Vågar man lämna barnen på dagis?

Läser i expressen om lilla Nora som var nära att kvävas till döds av en kamrat på dagis. Har själv alltid känt ett sting av oro när äldsta dottern varit på dagis/skola/fritids pga att det är på tok för lite personal!
Det finns inte en chans för dom att ha koll på alla barnen samtidigt och det är inte acceptabelt. När Felicia gick på dagis lärde hon sej tidigt att öppna grindarna som ska "hålla barnen inne" på dagisets område och jag var livrädd för att hon i ett obevakat ögonblick skulle få för sej att gå iväg. Likaså fick hon aldrig ha tröjor/jackor med luva som inte var avtagbar eller halsband på sej, tänk om hon fastade i rutchkanan tex och ingen såg henne?
Man betalar faktiskt för att ha sina barn på dagis och jag tycker man ska kunna kräva att dom är under uppsyn HELA tiden så man som förälder slipper oroa sej. Tror inte någon vill att andra människor ska ta hand om och uppfostra ens barn, men det är inte många som har råd att välja bort sitt jobb för att vara hemma på heltid med sina barn.
Jag och sambon har bestämt oss för att Isabell inte ska behöva börja på dagis förrens hon är minst 1½ år och man har ju rätt att vara hemma från jobbet tills dess. Annat var det när Felicia var liten, då hade jag en helt annan ekonomisk situation och hade inget annat val än att lämna henne på dagis när hon var 1 år. Numera när Felicia går i skolan är kontrollen på barnen om möjligt ännu sämre under fritidstiden. Vet inte hur många gånger jag gått och letat efter henne när jag kommit för att hämta henne efter skolan. Inga barn inne på fritids, hittar henne inte på skolgården, letar efter personal att fråga och när jag väl hittar någon så får jag svaret: Jaa...Felicia...tror hon är i matsalen. Jaha okej, går dit och kollar men ingen Felicia där... Går tillbaka för att fråga personalen igen som då frågar en kollega som säger att: Joo..Felicia såg jag ju nyss, hon är kanske på musiklek? I takt med att man springer runt och letar börjar paniken växa, kan hon ha följt med någon främmande människa som gått förbi skolan? Hon vet så väl att hon inte får det, men barn kan vara ganska lättövertalade... Som mest har det tagit 30 minuter innan jag hittat rätt på henne, kan säga att jag den gången var gråtfärdig och påväg att ringa Felicia pappa för att be honom komma och hjälpa till att leta.
Har man inte rätt att kräva att personalen vet var ens barn är när man ska hämta dom? Och under resten av dagen med så klart! Hon är trots allt bara 7 år!! Nu när det debatteras om att barn bara ska få vara på dagis 40 timmar i veckan blir jag lite fundersam. Tycker förslaget i sej är jättebra, för en del barn har väldigt långa dagar på förskolan och får komma hem trötta och griniga till föräldrar som ska laga mat och fixa och dona hemma innan dom själva stupar i säng för kvällen.
MEN för att detta ska vara möjligt måste det samtidig tillkomma en lag mot arbetsgivarna att föräldrar med små barn ska få anpassa sina arbetstider så att man kan hämta och lämna inom dessa 40 timmar. Vidare måste man kunna få någon ekonomisk kompensation för det är långt ifrån alla som har råd att inte jobba heltid. Sluta ge folk fantasisummor, tänker närmast på vd´n för nordea som fick 150 miljoner i pension...skandal!!! och använd dom pengarna till att förbättra för våra barn, vår framtid!

Kommentarer
Postat av: LIZ!

En fara kan inträffa överallt. Oftast sker de hemma. Barn och vuxna måste lära sig att hantera när något händer. Men jag håller med dig om att det skall vara mer personal på dagis och skolor.

Skrivet av Liz! 2008-11-12 kl 11:21

Postat av: Livet Som Sofie

Missnorpan svarade 12 november 2008 klockan 11:32:

Är medveten om att dom flesta olyckorna sker i hemmet men då har man som förälder koll på sina barn, i alla fall jag och kan snabbt hjälpa dom. På förskolan däremot när dom under 30 minuter inte vet var ens barn är kan det gå riktigt illa om barnet behöver hjälp. Jag betalar gärna mer skatt för att få mer personal till dagis/fritids för det behövs verkligen.

2009-03-01 @ 01:45:23
Postat av: KIKKI

Hej gumman!

Åhhh jag tänker precis likadant! Har senast idag haft en diskution med en annan förälder där Theo går att det är sjukt mkt barn och lite personal. På fritids är dom drygt 40 barn och 2 personal! Jag har också hämtat och dom har inte vetat vart han varit. Skitjobbigt. När Jonathan var på sommardagis så kom jag och skulle hämta och bäst av allt var att ingen av den personalen visste ens vem Jonathan var! Han kunde lika gärna gått därifrån utan någon saknat honom på timmar! Hemskt. Jag tog obetald semester och vägrade lämna honom där nån mer gång.

Nähä nu ska jag fortsätta plugga. Var tvungen att göra något annat en stund :) Hoppas allt är bra med dig och familjen. Kramar

Skrivet av kikki 2008-11-12 kl 20:55

2009-03-01 @ 01:46:16
URL: http://eklundens.blogg.se/
Postat av: Livet Som Sofie

Missnorpan svarade 12 november 2008 klockan 22:33:

Hej! Vad kul att du tittar in här :) Sommardagis är en mardröm och jag brukade försöka fixa så Felicia slapp ifrån det så mycket som möjligt. Fast nu blir det samma visa igen med Isabell... Man kan bara hoppas att det skjuts till mer pengar snarast till barnomsorgen helt enkelt! Hoppas ni har det bra hela familjen och kram tillbaka.

2009-03-01 @ 01:47:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0