För eller emot dödsstraff?

Jag är fullt medveten om att en del tycker jag har rätt extrema åsikter ibland. Men anledningen till det tror jag bottnar mycket i att jag håller starkt på "rätt och fel". Här i jantelagens Sverige får man inte tycka och tänka det man vill, man får heller inte sticka ut från "den stora massan".
På senare tid upplever jag att det har börjat gå rejält utför här i Sverige. Det är bränder hit och dit, det är demonstrationer som urartar, det är stenkastning mm.mm, listan kan göras lång! Men vad händer med alla dessa människor som inte kan sköta sej?? Spelar ingen roll för mej om det är utlänningar eller svenskar, vi ska ALLA behandla varandra och vårat samhälle med respekt och vara ödmjuka för att vi i grund och botten har det väldigt bra här. Straffen för såväl små som grova brott måste höjas!

Om mina barn orsakar skadegörelse är det min plikt som förälder att betala detta, inte samtliga skattebetalare. Har jag inga pengar får jag betala av, på ett eller annat sätt. Är mina barn myndiga är det som själva som ska betala. MEN samhället ska INTE på nåt sätt belastas. Jag vill inte att mina skattepengar går till förstörelse som andra gjort, håll rent framför din egen dörr, jätteenkelt.

Vidare är jag för dödsstraff och jag vet att många är oense med mej där. Men det får inte användas för lättvindigt utan det ska finnas synnerligen starka skäl. Grova brottslingar som återfaller i brott, där det utom allt rimligt tvivel är helt säkert att det är dom som utfört gärningen, varför ska dom få leva? Varför ska dom få förstöra livet för en massa andra människor gång på gång?
Våldtäktsmän, pedofiler, mördare.... Om man vet att man förbrukat sin rätt att leva om man misshandlar eller våldför sej på ett barn kanske man tänker till lite? Eller så skiter man i vilket och får då ta sitt straff. Om en man våldtar en kvinna: 1, se till att han aldrig kan genomföra ett samlag igen, 2, ger han sej på en kvinna/man på annat sätt, jaa..då har han bevisat att han INTE kan bete sej i ett civiliserat samhälle och har inte här att göra.

Jag kan inte och kommer aldrig förstå hur någon kan göra ett barn illa! Det finns inga förmildrande omständigheter, inga ursäkter och det går aldrig att förlåta en så feg och hemsk handling. Jag har sett så många barn som farit illa att jag till slut var tvungen att sluta som övervakare, vilket jag var i över tre år. Jag hade gärna fortsatt om det fanns någon chans för oss övervakare att få ventilera och få hjälp att bearbeta det vi ser och får vara med om, men det finns inte. Det enda som finns är en stor slapphet från samhällets sida.

Enligt statistik från brottsförebyggande rådet ökar antalet polisanmälda fall av barnmisshandel kraftigt.
1738 fall av misshandel av barn upp till sex år anmäldes mellan januari och november förra året. Det är 24 procent mer än samma period året före...
Oftast sker våld mot små barn -under sex år-, inom familjen. När det handlar om äldre barn sker en stor del av dom anmälda fallen i skolmiljö. (källa BRÅ)

När ska våra politiker ta tag i problemet med ökad brottslighet?? Inför strängare straff och se för guds skull till att skydda våra barn, samhällets framtid!


Kommentarer
Postat av: kikki

Kunde inte ha skrivit det bättre själv!!!!

2009-03-08 @ 22:39:43
URL: http://eklundens.blogg.se/
Postat av: Michael

Sa man skall i statens regi doda nagon for att det ar fel att doda nagon ? Ett moraliskt dilemma, eller ett moment 22 om man sa vill. Nej, du far inte doda nagon, det ar fel. Och om du gor det anda sa dodar vi dig, fast da ar det ratt. For du dodade forst. Men om nagon annan dodar nagon som du gillar sa far du inte doda dom anda, trots att dom dodade forst. For det ar bara vi, staten, som for doda nagon. Men det ar fel att doda nagon. Fast inte for oss.



Ar dessutom mycket skeptisk till att ett dodsstraff fungerar i avskrackande syfte. Finns mig veterligen ingen statistik eller empirisk forskning som stodjer en sadan teori. Studier av lander dar dodsstraffet tillampas borde i sa fall visa pa mindre grov brottslighet, men det ar val knappast fallet om man till exempel ser pa de stater i USA dar dodsstraffet tilampas.



Snarare ar det val sa att de brottslingar som begar allvarliga brott aldrig raknar med pafoljderna av den enkla anledningen att dom inte raknar med att aka fast. Sa det ar kanske inte straffet i sig som ar det intressanta, utan sannolikheten for att aka fast.



Oka sannolikheten for att aka fast sa minskar man brottsligheten. Vet du att det sitter 10 radarkontroller pa E4:an sa kommer du att halla koll pa farten.

2009-03-09 @ 17:32:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0