Hej hå, hej hå nu ska vi banta på

Seriöst...allvarligt...jag är så emot denna hets i samhället vad gäller vikt och utseende! Det gör mej minst sagt spyfärdig! Måste man se ut som en Barbiedocka för att vara lycklig? Nej, nej och åter NEJ!! Vem vill kramas med ett benrangel? Inte jag i alla fall...
Visst, jag vill också gå ner lite i vikt, inte för att se ut som en modell, utan för att bli lite mer sund och trivas med mej själv. Men det är en stor skillnad från det till att bli manisk och inte våga gå utanför dörren utan att vara stylad från topp till tå. Ett exempel på när hetsen om utseende gått för långt är i träningslokalerna. VARFÖR betalar vissa människor för att gå till stans "hippaste" gym när det finns mycket billigare alternativ? Snacka om att slänga pengarna i sjön! Och när dom väl står där i sina svindyra märkeskläder, sminkade?!? och försöker se snygga ut medans dom tränar....jaa...då får ni ursäkta, men då ligger Sofie dubbelvikt av skratt :) Det är så tragiskt.
Okej, ALLA vill vi väl se så bra ut som möjligt, men man får ju ha lite självdistans för guds skull! När man hör 6-7 åringar som vill banta och ser föräldrar som drar på sej skulder för att köpa dom "rätta" kläderna till sina tonåringar, då undrar man ju vad samhället har för skuld i allt detta? Vi matas hela tiden med skönhetsideal från olika medier och självklart identifierar sig våra ungdomar (och även vissa vuxna) med dessa plastdockor. Men det är inte verkligheten!! Och det är upp till oss vuxna att få ungarna att förstå det! Jag vill leva ett sunt liv och det tänker jag faktiskt ta tag i nu. Dels för min egen skull, men också för att mina döttrar ska ha en bra förebild. Jag har ett antal "extra" kilon som jag vill få bort och det ska jag banne mej kämpa med en gång för alla.Inte för att bli smal som en pinne utan för att det inte är hälsosamt att väga för mycket. Lagom är bäst!


Var nöjd med den DU är och inse att just DU är UNIK, det finns INGEN mer i världen som DU!


Kommentarer
Postat av: SOFIE

Bra skrivet. Tycker jag. Såg att våra sambos har samma namn. Du och jag också. Det tyckte jag var lite festligt.

Skrivet av Sofie 2009-02-11 kl 10:56



Missnorpan svarade 11 februari 2009 klockan 16:48:

Jaa, det var faktiskt festligt, Sofie och Niklas gånger två :)

2009-03-01 @ 15:47:16
URL: http://philosofie.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0