Solen skiner

Vad härligt!! :)

Isabell sover nu middag, hon somnade i bilen på väg hem och verkar helt färdig så jag låter henne ligga kvar i vagnen.
Vi har varit på BVC nu på morgonen och tagit två sprutor...helt okej att vara trött då... Blev en hel del tårar och mamma Sofie hade som vanligt svårt att hålla sina egna tårar tillbaka :( Det är ju så att man önskar att man kunde ta smärtan själv...för visst gör det lite ont att ta sprutor... Hon fick en i varje lår samtidigt och var jätteduktig, men när vaccinet sprutades in förvandlades munnen till ett stort hål och tårarna började rinna :(
Vi har valt till en extra spruta, Prenevar. Det är ett vaccin som skyddar mot Pneumokocker, en bakterie som är en av dom vanligaste orsakerna till baktriell infektion. Den orsakar bland annat övre luftvägsinfektioner, öroninfektioner och så kallad invasiv pneumokocksjukdom. Den invasiva sjukdomen visar sej oftast som lunginflammation, hjärnhinneinflammation eller blodförgiftning, med stor risk för bestående komplikationer och död. Den beräknade förekomsten av invasiv pneumokocksjukdom i Sverige är ca 1200 fall / år. Och den högsta förekomsten ses bland barn under två år och personer över 65 år.

Det här vaccinet skyddar mot ca 75 % av invasiva pneumokockinfektioner hos små barn och eftersom det är få biverkningar tyckte vi båda att det var värt det. Vi får nämligen betala dom tre vaccinationsdoserna själva eftersom det inte ingick i det allmänna vaccinationsprogrammet när Isabell föddes. Så 650 kr dom första två sprutorna och i dag fick jag betala 750 kr...
Tycker vad jag tycker om att vi ska betala själva, men det håller jag för mej själv! Det är hur som helst värt pengarna!

Vi vägde och mätte såklart också, ca 10.6 kg och 78,2 cm har "lillpluttan" blivit.... Än en gång, VAR TOG MIN BEBIS VÄGEN?? Det går alldeles för fort...

Efteråt tog vi en sväng till Ica och handlade lite mat och nu har jag precis fått i mej lite lunch. Väntar på att Bellan ska vakna så hon får i sej lite mat hon med. Sen får det allt bli en promenad i solen....ska bli så härligt!! :)

Kommentarer
Postat av: Cilla

Fick du betala sprutorna själv. Det e väl konstigt tycker jag. Det e ju inget kul att ta sprutor du. Själv svimmar jag bara när jag ser en. Kramen

2009-03-19 @ 13:52:50
URL: http://cillidills.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0