Jaa, jag är en gottegris!

Ingen som känner mej kan ha undgått att jag är en riktig gottegris! Men man lever bara en gång, tror jag i alla fall :), så jag tänker unna mej att vara lite syndig emellanåt.
Satt och surfade runt lite och fick se en rubrik: Baka som mormor och genast blev jag påmind om min barndom.
Min mormor bakade ofta och fick alltid till det där lilla extra, det inte bara smakade underbart, det såg väldigt gott ut med.
Och visst är det ju så att vi äter med "ögat".
Vill dela ett recept med er som jag hittade hos Tasteline, har inte provat dom själv men dom verkar väldigt goda :)
Ska testa dom i helgen tänkte jag, perfekt att baka tillsammans med Felicia.

Rabarber och jordgubbsrutor




200 gram smör
5 dl socker
1 dl Ljust Muscovadoråsocker
4 st ägg
6 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
300 gram rabarber
250 gram jordgubbar

Gör så här:

1. Värm ugnen till 175 grader. Lägg två bakplåtspapper omlott i en långpanna (ca 30x40) cm.

2. Lägg smöret i en skål och smält det på svag värme i mikron. Rör ner socker, råsocker, ägg, mjöl och vaniljsocker med en slev till en slät smet. Häll den i långpannan.

3. Ansa och skala rabarbern. Skär den i fjärdedelar på längden. Lägg ut rabarbern i ett rutmönster på smeten och fyll hälften av rutorna med halverade jordgubbar.

4. Grädda i mitten av ugnen 30-35 minuter. Kakan ska fortfarande vara kladdig när den är klar. Dra kakan ur pannan med hjälp av bakplåtspappret och stjälp över långpannan. Låt svalna. Skär kakan i bitar


Kommentarer
Postat av: Lena

Mums! Dom ska jag testa, tack för tipset :-)

2009-05-07 @ 23:36:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0