Svar till kommentar

Kommentaren:

En fundering jag fick... Är det ok att mobba någon för en dålig handling någon har begått? Jag tänker främst på oss vuxna, hur tänker du kring det och var går gränserna och borde det finnas gränser om man har ett rätt och fel tänkande? Mobbing är det detsamma som att sprida rykten om någon? Var går gränsen mellan vilka rykten man får eller inte får sprida? Svåra frågor som vid lite eftertanke kan vara svåra att hålla isär från varandra... Det är lätt att säga till sina ban och tonåringar vad man ska eller inte ska göra men nog borde vi börja med oss själva och vara goda förebilder?

Mitt svar:

Mobbing är ALDRIG okej, inte i någon form! Sen kan gränsen vara hårfin mellan vad någon uppfattar som mobbing och en annan skulle kalla "vanligt skitsnack". Vi är alla olika och uppfattar och tar till oss information på olika sätt. Om någon begått en dålig handling finns där ändå inte någon hållbar anledning att mobba personen ifråga. Förhoppningsvis vet han eller hon om att han/hon gjort fel och gör inte om sitt misstag. Och kanske tom lär sej något av misstaget! Vad skulle bli bättre av att någon sjunker till samma nivå och mobbar den som gjort en orätt?! Nej, just det, ingenting!
Jag personligen tycker att det är mobbing att sprida rykten om någon annan om personen det gäller kan ta skada av det. Nu råkar det ju vara så att lögner är bland det värsta jag vet och har många gånger slitit mitt hår, grubblat och gråtit över andras lögner, så jag vet hur det känns att bli utsatt. Lögnare har en tendens att trassla in sej och till slut vet dom inte själva vad som är sanning eller inte.
Så här fungerar jag: Ljuger du för mej EN gång, visst då kan jag förlåta och ge en ny chans, ljuger du en gång till...jaa då litar jag aldrig på dej igen! Nu pratar vi stora lögner, inte vita. En vit lögn som inte skadar någon kan vara okej i vissa sammanhang.
Naturligtvis ska vi vuxna vara bra förebilder, men det är inte alltid så lätt....
Du kan säga till dina barn tusen gånger att det är fel att stjäla, men gör du det själv kommer barnen också att göra det! Barnen gör det du gör, inte vad du säger till dom att göra.
Ingen är felfri, men rannsaka dej själv och ditt eget samvete innan du gör något mot någon annan. Skulle du vilja att någon gjorde så mot dej? Om inte, var då en schysst medmänniska och låt bli att göra det!

Det här är ett ämne som kan diskuteras om och om igen...
En del beror nog på att vi svenskar är så förbaskat småsinta! Man gläds inte åt grannens nya bil, i stället muttras det bakom grannens rygg om att han förmodligen är kriminell som har råd med en så dyr bil osv.
Jag har aldrig förstått mej på det där, ärligt talat. Om jag vill ha en ny bil/sommarstuga eller liknande så får jag se till att skaffa mej det. Varför lägga energi på att avundssjukt blänga snett på den som lyckats?
Det är du själv och BARA du själv som bestämmer hur ditt liv ska se ut, glöm inte det. Vad andra tycker/tänker och gör kan du inte påverka. Så var mot andra precis så som du vill bli bemött själv, det är det råd jag kan ge.

Kommentarer
Postat av: Ullis

Kunde inte skrivit det bättre själv!

2009-05-14 @ 21:13:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0